14 augustus 2017

De zon is ook een ster

Daniel, die een Koreaans is, doet altijd zijn best. Tenminste, dat probeert hij. Dat willen zijn ouders. Die willen heel erg graag dat hun twee zoons niet zo worden als zij, dus dat ze niet in een klein winkeltje werken maar bij Harvard studeren om dokter te worden, ofzo, als ze maar goed werk krijgen. Charlie, zijn broer is inmiddels van Harvard geschopt, dus nu kijken zijn ouders in zijn richting. Daniel doet dit voor zijn ouders. Al wil het allerliefste een dichter worden. Wat zijn ouders natuurlijk dom vinden, want met dichten, daar verdien je je geld pas slecht mee. Zo moet hij,op gesprek. Maar als hij daar loopt, op weg naar een gebouw, dan ziet hij een prachtige bos krullen lopen. Dat is Natasha. Met haar gaat het vandaag helemaal niet zo goed, want vandaag moeten ze weg. Haar familie moet weg uit Amerika, omdat ze hier illegaal woonden. En dus worden ze uitgezet, terug naar Jamaica. Ze kent het daar toch niet! Haar broertje Peter is heel blij om naar Jamaica te gaan, waar hij het niet kent, want hij heeft nauwelijks vrienden hier; Natasha wel. Natasha gelooft niet in het lot; het is wat het is. Ze houdt zich aan de feiten, en aan de ware wetenschap. Ze doet wat ze doet. Maar als de leuke Daniel haar achterna loopt, weet ze het niet helemaal meer zeker. Is het het lot wat bepaalt op deze belangrijke dag?

De zon is ook een ster is of was de nummer 1 New York Times bestseller, wat ik heel goed snap. Het is geschreven door Nicola Yoon. En iedereen zal van dit boek houden. Ik ook. Ik kan het van alles noemen, mooi, leuk, verwarmend, verfrissend, prachtig, onvoorspelbaar, voorspelbaar, realistisch. Het boek zet je zeker aan het nadenken, over het lot, en over feiten. Het leuke aan dit boek is dat je veel leest, er zijn tientallen gedachtepunten, die van Daniel en Natasha, van hun familie, en van mensen die langslopen of die te maken krijgen met het lieve stel. Lief. Ja, ik denk dat dit boek een lief boek is, hartverwarmend. Het is gemaakt om jou en mij blij te maken, om je een glimlachje te geven en om je een gevoel te geven waar je van wilt gaan huppelen. Dat deed het met mij tenminste, en ik hoop dat het boek dat ook met jou doet. Het is fijn om dit boek na een serieus boek te lezen, dat verzacht de waarheid. Het is geen fantasie, maar het is ook niet echt. Voor mij is het niet echt. Het is wel echt, maar toch zo mooi. Een boek, een lief boek, een boek dat je de zon op je laat schijnen, als je daar zin in hebt, dan moet je dit lezen. Hoe je ook bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen