14 augustus 2017

13 minuten

Op een dag wordt het lichaam van een meisje gevonden, in het water. Na 13 minuten begint gelukkig haar hart weer te kloppen, en uiteindelijk komt ze er levend vanaf. Dit meisje heet Natasha, het meest knappe en populaire meisje van de school. Iedereen is diep geschokt over wat er met Natasha gebeurt is, maar alles wordt weer als vanouds. Natuurlijk wilt de politie erg graag weten wie dit vreselijke ding haar heeft aangedaan. Natasha kan zich niks meer herinneren, dus moet de politie zonder iets te weten achter de daders aan gaan. En oh ja, er veranderen ook zeker dingen. Rebecca, oftewel Becca, die vroeger een goeie vriendin van Natasha was, wordt weer vrienden met deze Tasha (Natasha). Tasha had Becca vroeger plotseling laten vallen, alsof ze niet meer bestond. Maar het verleden is het verleden. Tasha zoekt weer contact met Becca, wat zij zeker niet afslaat. De twee meelopers van Tasha, Jenny en Haley, vinden Becca maar stom. Ook doen ze de laatste tijd nogal afstandelijk, en zitten ze vaak samen te smoezen. En zo gaat de zoektocht naar die afschuwelijke daders door...
Het boek 13 minuten is geschreven door Sarah Pinborough, die wel meer thrillers heeft geschreven. Zo is dit boek ook een jeugdthriller. Het woord thriller zegt het al, het is niet zomaar een boek. Ik kreeg er werkelijk de kriebels van. Ik heb wel vaker gehad dat ik een boek eng vond, en dat ik erover nadacht. Maar dit boek is toch wel anders. Het is anders eng. Het maakt je bang. Zo is dit boek echt een speciaal boek, niet een boek dat je zo even vergeet. Want het boek, meteen al als je die ziet, straalt een bijzonder koud gevoel uit. De kaft al, deze prachtige kaft, die straalt al iets kouds uit. Uit mooie ijzige kleuren, daaruit bestaat 13 minuten. Ja. Dat vergeet ik niet. Maar goed. Ik wil ook zeggen hoe onvoorspelbaar dit boek is, echt. Het is niet zo'n boek die je even 1234 begrijpt. Er is veel afwisseling in het boek, het bestaat uit tekst of berichten, of uit tekst van Becca, Haley en Jenny, en ga zo maar door. 13 minuten is voor mij toch zeker twaalf jaar en ouder, dat zeker. Al is dat voor iedereen anders. En ik raad iedereen (als je van thrillers houdt dan) dit uitzonderlijke bibberende boek aan, wat klaar is om gelezen te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen