29 mei 2017

Race

Het boek Race van Maren Stoffels gaat over River en Ties. Ze wonen op een eiland in Nederland (het is niet echt duidelijk welk eiland) en leiden een best normaal leven. Maar dan overlijdt de moeder van Ties, en daar heeft Ties het heel moeilijk mee. Zijn broer, ja, Ties weet niet precies waar hij altijd is. Zijn vader stopt met pianospelen, en het enige wat hij nu nog doet is koffie drinken en aan het tuinhuis bouwen, want het tuinhuis was Ties' moeders laatste wens. Maar Ties verandert ook. River merkt dat erg. Ties is een stil persoon, maar vroeger kon River altijd wel de gedachtelijn van Ties volgen, en nu niet meer. River heeft echt geen idee wat er allemaal in hem om gaat. Het is vakantie, en Sina, ook een vriendin van Ties, komt weer terug naar huis. River is daar niet zo blij mee, ze mocht Sina eigenlijk nooit. Ook komt er een nieuwe jongen op het eiland. Ravi, en hij is Surinaams. River voelt iets speciaals voor hem. Ties komt er achter waar zijn broer de hele tijd mee bezig is: ruziën met Turkse jongens. Ties gaat meedoen met zijn broer en Patje en verwaarloost zijn eigen vrienden. Daarom gaat River nu met Follo, en populaire jongen uit haar klas, om. Er komt steeds met ruzie en ellende. Komt het allemaal nog wel goed?
Ik vond Race een spannend, boeiend en leuk boek. Het gaat veel over discriminatie en liefde en er gebeurt veel. Het is erg leuk dat het boek uit twee standpunten is geschreven. Dat doet Maren Stoffels wel vaker. De ene keer lees je wat River denkt, en de andere keer wat Ties denkt. Nu is het zo dat Ties het meest aan de beurt komt, wat ik wel een beetje jammer vond. Ik heb het boek snel uitgelezen, want het was erg spannend en er gebeurde veel. Misschien wel een beetje te veel, maar daar ergerde ik me niet aan. Het verhaal is best realistisch, al is het dus wel veel drama in één keer. Ook heeft het boek wel een beetje een boodschap: discriminatie is niet oké. Ik vond het mooi om te lezen dat Ties behalve die harde kant ook een zachte kant heeft. Hij leerde namelijk een verstoten lammetje kennen en gaat elke dag naar de boerderij om die op te zoeken. Het boek gaat om de grote Eilandrun, een hardloopcompetitie. Dat vind ik wel leuk. Ik heb eigenlijk niet heel veel te zeggen over dit boek, het is spannend en leuk. Maar toch nog één ding is dat het misschien een tikkeltje voorspelbaar is. Maar dat valt niet op, want sommige dingen zijn juist weer verrassend. Ik zou het boek aanraden, het is makkelijk te lezen en erg boeiend!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen